Dieta si nutritie

#alimentatie #nutritie #organism #lipide #glucide #proteine

Bazele unei nutritii sanatoase pentru intreaga familie

Ceea ce mancam, fie ca este vorba de hrana lichida sau solida, influenteaza direct starea de sanatate, deoarece elementele nutritive continute parcurg circuitul sangvin si hranesc toate celulele organismului. Alimentatia zilnica asigura dezvoltarea armonioasa a copiilor si intretinerea organismului adultilor, intr-o stare fizica si psihica buna si cu un sistem imunitar puternic.

Corpul uman este compus din:

  • 60-70 % apa;
  • 13-18 % lipide (grasimi);
  • 16 – 18 % proteine;
  • 4-7 % minerale;
  • 1 % glucide ;
  • Vitamine.

Fiecare masa ar trebui sa includa cei 3 mari nutrienti: glucide, lipide si proteine.

Glucidele

Paine, biscuiti, orez, cartofi, fasole... un numar mare de alimente sunt bogate in glucide. Acestea constituie pilonul alimentatiei noastre. Acoperind aproximativ 50% din necesarul de energie, glucidele reprezinta principala sursa de energie a coprului. Acestea constituie un carburant vital pentru creier si muschi, iar unele dintre ele pentru functionarea intestinelor.

Glucidele denumite in mod obisnuit zaharuri sunt compuse din hidrogen, carbon si oxigen, de aceea se mai numesc carbohidrati. In functie de particulele elementare pe care le contin, glucidele se pot clasa in simple sau complexe.

  • Glucide simple: monozaharide (glucoza, fructoza, galactoza) si dizaharide ( lactoza , maltoza, zaharoza).
  • Glucide complexe: polizaharide (amidonul, fibrele alimentare  -celuloza).


Unde se gasesc glucidele?

 Aliment -100 g                     Continut in glucide

Zahar alb..................................100 g
Bomboane................................98 g
Orez alb nepreparat....................86 g
Ciocolata...................................80 g
Faina alba.................................78 g
Pesmet.....................................78 g
Cereale ....................................77 g
Miere .......................................76 g
Biscuiti......................................75 g
Gris..........................................73 g
Paine alba.................................55 g
Fasole/leguminoase...................45-55 g
Cartofi......................................20 g
Fructe........................................5-20 g
Lactate......................................4,5 g


Proteinele

Elemente nutritive care servesc la constructia si repararea celulelor organismului, proteinele joaca un rol primordial.  Proteinele sunt moleculele cele mai complexe si mai variate ale fiintei umane, acestea intrand in componenta tuturor organelor, a hormonilor si a enzimelor digestive. Pentru a-si fabrica propriile proteine, organismul are nevoie de acizii aminati pe care ii obtine din proteinele din alimente.

 Unde se gasesc proteinele?

Aliment -100g                         Continut in proteine

Drojdie alimentara................... ......45 g
Soia .............................................40 g
Vita (carne macra)..........................36,2 g
Miel (carne macra)..........................35,5 g
Porc (carne macra)..........................32,3 g
Branza de capra ..............................32 g
Carne de pui...................................30,4 g
Somon...........................................27,3 g
Ton................................................27 g
Crustacee.......................................25,6 g
Fasole............................................25 g
Mazare...........................................24 g
Arahide...........................................23 g
Morun.............................................23 g
Creveti............................................21,4 g
Crap, homar....................................20,4 g
Faina de grau integrala.....................13,7 g
Oua................................................12,6 g
Branza alba.....................................12,5 g
Paine integrala.................................9,6 g
Tofu................................................8 g
Iaurt natural.....................................5,7 g
Lapte ..............................................3,4 g
Brocoli.............................................3 g
Cartofi copti......................................1,9 g

 

Lipidele

Alaturi de glucide si proteine, lipidele denumite si grasimi sunt elemente nutritive indispensabile functionarii organismului. Grasimile furnizeaza „carburantul” util pentru mentinerea temperaturii corporale. Acesta joaca un rol major in structura membranelor celulare si permit transportul vitaminelor liposolubile. De asemenea, un lucru foarte important este acela ca lipidele constituie peste 50% din creier.

Unde se gasesc lipidele?

Aliment -100g                            Continut in lipide (saturate si nesaturate)

Ulei de floarea soarelui (soia, masline, arahide)............99,9 g
Unt...........................................................................83 g
Margarina..................................................................82,5 g
Sunca.......................................................................70 g
Arahide.....................................................................49 g
Branza de capra (uscata).............................................39,4 g
Smantana..................................................................33,3 g
Ciocolata....................................................................30 g
Carne de miel .............................................................25 g
Carne de porc.............................................................23,6 g
Macrou.......................................................................20 g
Sardine in conserva......................................................13,7 g
Carne de vita...............................................................11,8 g
Somon........................................................................10,1 g
Carne de pui................................................................6,2 g
Ficat de pasare.............................................................5,5 g
Branza proaspata..........................................................3,4 g

 

 

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Gustari sanatoase pe care le putem da copiilor la scoala

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Vedeta lunii septembrie: anghinarea. De ce merita cumparata?

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.