Frumusete & Ingrijire

#somn sanatos #rutina somn #somn

Noua sfaturi pentru un somn sanatos

Viata de zi cu zi a celor mai multi dintre noi este atat de plina si de agitata, incat abia daca mai avem timp ramas si pentru odihna. Carentele de somn nu inseamna doar ca nu dormim suficient, ci si atunci cand dormim foarte mult in incercarea de a ne simti din nou odihniti.

Prea putini dintre noi mai stiu ce inseamna un somn sanatos, odihnitor, asa ca iata cateva sfaturi care te vor ajuta sa te odihnesti corespunzator, lucru esential pentru un echilibru fizic si psihic cat mai bun.

Creati-va o rutina a somnului

Pentru a dormi toata noaptea si pentru a avea parte de un somn sanatos, trebuie sa invatati sa va ajutati corpul sa se odihneasca. Aveti nevoie de o rutina pentru somn: incercati sa mergeti la culcare devreme si sa va treziti tot devreme. Pe cat posibil, pastrati aceeasi ora de culcare si de trezire cateva zile la rand. Astfel corpul se va obisnui cu acest ritm si veti vedea ca veti trezi singuri, fara ajutorul alarmei.

Setati mai multe alarme

Pentru cei care au tendinta de a dormi profund si prea mult este indicat sa foloseasca telefonul mobil si sa seteze mai multe alarme. Este o practica ce poate fi utila si in cazul celor care au un somn superficial, si al celor care adorm mai greu. Setati o alarma pentru cand este timpul sa mergeti la culcare si inca una pentru trezire. Respectati orele si in scurt timp corpul va invata ce are de facut, fara sa i se mai comande.

Renuntati la ecrane

Incercati sa evitati folosirea telefonului sau a tabletei inainte de somn. Renuntati si la televizorul din dormitor, daca aveti unul si daca vi se pare ca e mai usor sa adormiti cu el pornit. Ecranele nu lasa creierul sa se odihneasca si, implicit, ne perturba somnul. Patul este un loc pentru odihna si pentru somn!

Gasiti activitati care va relaxeaza inainte de culcare

Cei mai multi dintre noi sunt napaditi de tot felul de ganduri atunci cand se intind in pat. Fie ca sunt legate de munca, fie ca sunt legate de persoanele dragi, fie ca sunt legate de o vacanta, toate ideile care ne vin in acele momente ne impiedica sa adormim. V-ar putea ajuta sa beti o cana cu ceai de musetel, sa faceti o baie sau un dus fierbinte sau sa faceti cateva exercitii de respiratie si sa „goniti” gandurile din minte. Incercati mai multe tehnici de relaxare, pana le gasiti pe cele care vi se potrivesc.

Respectati timpul normal de somn

Medicii si psihologii au stabilit ca avem nevoie, de regula, de opt pana la ore de somn. Depasirea acestui timp poate fi foarte periculoasa pentru sanatate, desi o zi in care sa dormi mai mult de atat suna foarte bine.

Chiar daca ati crede ca mai multe ore de somn va vor face sa va simtiti mai odihniti, efectul este exact invers. Corpul va fi extenuat, va veti simti obositi, ca si cand nu ati dormit destul. Un alt efect pot fi durerile de spate si de cap.

Si daca dormi frecvent mai putin de opt ore este periculos. Vei avea tot mai frecvent dureri de cap, stari de oboseala si slabiciune si poti ajunge chiar la insomnie, depresie, halucinatii si, in cazuri extreme, la boli mintale.

Evitati "puiul de somn" de dupa amiaza

O ora sau doua de somn in mijlocul zilei ar trebui sa ne faca sa ne simtim mai odihniti, insa nu este deloc asa. Acest obicei deregleaza tiparul de somn sanatos, iar seara veti adormi mai greu. Corpul uman este facut sa se odihneasca cel mai bine in timpul noptii, dar daca este absolut necesar, incercati sa motaiti doar o jumatate de ora. Aveti grija ca timpul dintre motaiala si somn sa fie de mai mult de patru ore.

Creati o atmosfera propice pentru somn

Pentru a avea un somn bun in timpul noptii, folositi lumina difuza in dormitor sau chiar opriti toate sursele de iluminare. Lumina stimuleaza ochii si din aceasta cauza va fi mai greu sa adormiti. Oferiti ochilor dumneavostra o odihna buna intr-un spatiu linistit si intunecat.

Evitati cafeina, tutunul si alcoolul

Aceste substante au un impact nesanatos asupra corpului si asupra sanatatii noastre mentale. Cu totii iubim cafeaua si energia pe care ne-o da, dar trebuie sa avem grija sa nu consumam prea multa. Cafeina forteaza creierul sa ramana alert, dar pentru perioade scurte de timp, iar acest lucru il oboseste teribil. Alcoolul ne poate ajuta sa adormim mai repede, dar ne deshidrateaza si afecteaza calitate a somnului. Tutunul si fumul de tigara ingreuneaza circulatia sangelui, iar de aici decurg mai multe probleme care ne vor impiedica sa ne odihnim sanatos.

 

 

Cereti ajutor daca nu reusiti sa va odihniti cum trebuie

Daca va simtiti in continuare obositi, nervosi si nelinistiti, nu ezitati sa apelati la ajutor specializat. Daca resimtiti o stare de epuziare care ajunge uneori sa va afecteze gandirea si aveti modificari irationale de dispozitie, este timpul sa mergeti la doctor. Acesta va face mai multe teste si analize si va va face recomandarile necesare pentru a avea un somn sanatos si o stare optima de sanatate.

Somn bun!

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din frumusete-ingrijire

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Vedeta lunii septembrie: anghinarea. De ce merita cumparata?

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.