Frumusete & Ingrijire

#organism #apa #apa minerala

De cata apa minerala avem nevoie?

Desi am devenit din ce in ce mai sofisticati la alegerea apei pe care o bem si ne uitam la de fiecare data la reziduu sec de apa minerala sau alte elemente de pe eticheta, apa reprezinta in medie 60% din masa corporala a unui adult, 75% din masa corporala a unui sugar, si 50% la varstnici. in diferite procente ea se regaseste in structura tuturor partilor componente ale organismului:

 

 

Sange 83%
Muschi 80%
Par 70%
Piele 65%
Oase 20%

 

Un om poate sa supravietuiasca fara hrana in jur de 30 de zile, dar in lipsa apei viata ii este pusa in pericol dupa numai 3 zile.

 

Conform Apemin, reinnoirea apei in corpul uman se face intr-un ritm de 10 - 15% pe zi la copil si 3-6% pe zi la adult. Cu alte cuvinte aceasta inseamna ca in cca. 4 – 5 saptamani, 60% din corpul nostru se schimba in totalitate.

Apa pe care o bem este absorbita in organism la nivelul intestinului gros, unde intra in sange prin intermediul caruia este transportata in tot corpul. Datorita faptului ca este un solvent universal ea contribuie la transportul nutrientilor pana la ultima celula. Tot apa asigura buna functionare a rinichilor, si ajuta la eliminarea toxinelor din organism. Reglarea temperaturii corpului, hidratarea pielii sau lubrifierea ploapelor se face tot cu ajutorul apei.

Pierderea de apa printr-o deshidratare mica a organismului (cca. 1% din greutate) poate provoca in prima instanta lipsa de concentratie, dureri de cap, oboseala, constipatie pentru ca odata cu cresterea deficitului de apa sa apara decesul.

In jur de 10 – 15 litri de apa circula in permanenta la nivelul tubului digestiv, asigurand dizolvarea si digestia alimentelor. Cea mai mare parte din aceasta apa este apa reabsorbita la nivelul colonului evitandu-se astfel pierderea excesiva prin scaun.

Necesarul de apa al organismului trebuie sa contrabalanseze pierderile de apa ale organismului prin urina, transpiratie, respiratie si scaun.

Cata apa ar trebui sa bem zilnic?

Este o intrebare aparent simpla, la care nu este insa asa usor de raspuns, avand in vedere consecintele.

Un aport zilnic prea mic de apa (lichide) poate provoca deshidratarea organismului cu efectele ei negative binecunoscute asupra metabolismului si a bunei functionari a majoritatii organelor.

Pe de cealalta parte, un consum prea mare de apa (peste 6l/zi) poate duce la scaderea continutului de sodiu din sange, afectiune denumita Hiponatremie, care se poate manifesta prin greata, varsaturi, dureri de cap, stare de confuzie, crampe, afectarea severa a activitatii creierului.

in general, cercetatorii afirma ca necesarul mediu zilnic de lichide pentru a preveni deshidratarea si a asigura functionarea normala a intregului organism este cuprins intre 30 si 60 ml/kg corp. Pentru sugari, gravide si mamele care alapteaza necesarul de apa creste pana la 100 ml/kg corp.

Asta inseamna ca o persoana de 60 kg ar trebui sa bea intre 2 si 4 litri de lichide/zi. Cantitatea de lichide necesare organismului este conditionata direct de mai multi factori, ea crescand de la 2 spre 4 litri/zi in cazul persoanelor care fac mult sport, traiesc intr-un climat cald si umed sau la altitudini peste 2500 m, sufera de anumite afectiuni ( febra, diaree, pietre la rinichi, afectiuni ale ficatului, etc) sau, asa cum am mai spus, in cazul femeilor gravide si care alapteaza.

In medie un barbat ar trebui sa consume 3 litri de lichide zilnic iar o femeie 2,5. Din necesarul total de lichide, cca. 25% este asigurat de alimente, 25% de diferite bauturi (ceai, cafea, sucuri, bere, etc), iar restul de 50% se recomanda sa fie asigurat de apa. Obisnuinta de a bea mai multa sau mai putina apa depinde de traditii, diferind de la o tara la alta. Din totalul de lichide consumate zilnic, apa reprezinta pana la 75% in cazul unor tari ca Franta, Spania, China si poate sa scada la 30% in cazul unor tari sud-americane. Rezulta in final un necesar mediu de cca. 2 litri de apa minerala naturala/zi pentru barbati si 1,5 pentru femei. Acesta este motivul pentru care cele mai utilizate volume pentru ambalarea apelor minerale naturale sunt sticlele din PET de 1,5 litri. O singura astfel de butelie asigura necesarul zilnic de apa pentru o persoana. Pentru hidratarea si in acelasi timp remineralizarea organismului, se recomanda alternarea consumului de apa minerala naturala plata cu varianta carbogazoasa, ponderea principala revenind celei dintai.

Alte studii recente efectuate de Universitatea Harvard recomanda un necesar mediu de apa ceva mai mic, respectiv intre 0,9 si 1,5 litri/zi.

Cand trebuie sa bem apa?

Si aici parerile sunt impartite. Exista dieteticieni care ne recomanda sa bem apa pe parcursul intregii zile, chiar si atunci cand nu simtim senzatia de sete.

Altii sustin ca ar trebui sa ne ascultam trupul si sa bem apa doar cand simtim senzatia de sete. Setea reprezinta un instinct de baza al vietii. Exista o retea complicata de legatura intre creier si celelalte parti ale corpului. Feedback-uri negative provenind de la diferite organe produc senzatia de sete in creier si asta ne face sa ne turnam imediat un pahar cu apa. Nu uita sa verifici reziduu de apa minerala, ca sa afli cantitatea de minerale pe care le introduci in corp atunci cand te hidratezi.

Idei de baza

  • Necesarul zilnic de lichide al organismului este cuprins intre 2 si 4 litri, din care in medie 50% revine apei minerale.
  • O cantitate mai mica de 2 l/zi de lichide poate provoca deshidratarea organismului, iar pe de alta parte un consum mai mare de 6l/zi poate declansa o afectiune denumita Hiponatremie, cu efecte negative asupra sanatatii.
  • Beti cate un pahar de apa la masa si intre mese pe tot parcursul zilei.
  • Beti apa inainte, in timpul si dupa exercitiile fizice.
  • Pentru un efect optim si o mai buna remineralizare a organismului nu uitati sa alternati apa minerala naturala plata cu apa minerala carbogazoasa.

Nu uita sa verifici Ghidul Apelor Minerale cand ai nevoie de informatii despre apa pe care o bei zilnic.

Advertorial

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din frumusete-ingrijire

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Manuela Ravescu – medic dermatolog: Cea de-a patra stare de agregare a materiei, in sprijinul esteticii

Expertul Acasa.ro, dr Manuela Ravescu – medic dermatolog

Pune o intrebare


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.