Dieta si nutritie

#ciuperci #mere #spanac #macrou #ieftin #sanatos #produse #mancare #alimente

Sfaturi simple pentru a mananca sanatos si ieftin

Este posibil sa cumpar alimente mai ieftine si de calitate? Aceasta este o intrebare la care se gandesc foarte multe persoane in contextul crizei economice. Preturile alimentelor din raioanele magazinelor cresc, insa nu este un motiv pentru a-ti sacrifica sanatatea si bugetul. Exista posibilitatea de a manca sanatos, fara sa cheltui foarte multi bani.


Se pot gasi alimente de baza care sunt produse naturale si care „nu ascund” aditivi . Pentru a manca mai sanatos este important sa reduci consumul de alimente care nu sunt primordiale, ceea ce inseamna ca trebuie sa instaurezi un echilibru in alimentatia ta.

Iata cateva sfaturi simple care sa te ajute sa faci diferenta dintre produsele bune si cele pe care nu are rost sa dai banii.

5 alimente sanatoase si ieftine

Spanacul este considerat un aliment excelent pentru a curati si regenera sistemul digestiv. Bogat in saruri minerale (potasiu, calciu, fosfor, magneziu, sulf, mangan, zinc, cupru, iod, fier), vitamine (A, B1, B2, B12, PP, C, acid folic), clorofila, proteine etc, spanacul este un important remineralizant al organismului.

Tips: Spanacul proaspat este cel cu frunze mici, verde inchis. Se poate pastra in frigider chiar si patru zile, in cutii de plastic sau in hartie, insa doar daca nu a fost spalat. Pret: 5 lei/ kg.

Cartofii reprezinta una dintre principalele surse energetice pentru organism datorita complexului de carbohidrati. In opinia specialistilor, cartofii copti sunt metoda cea mai sanatoasa pentru ca se impiedica pierderea substantelor nutritive. Pret: 1 leu – 2,5 lei/kg.

Merele sunt alimente alcalinizante nutritive, revigorante si tonifiante pentru organism, cu efecte benefice asupra stomacului, a intestinelor si a dintilor. Aceste fructe sunt un bun depurativ sanguin si favorizeaza asimilarea calciului in corp.

Tips: sucul de mere, baut pe stomacul gol, este recomandat pentru capacitatea sa de a imbunatati memoria. Pret: 2 lei/kg – 4 lei/kg.

Macroul este unul dintre cei mai ieftini pesti, dar care contine o serie de substante nutritive. Reprezinta o sursa de grasimi sanatoase foarte importante pentru organism. Continutul mare de acizi grasi Omega 3, 5 si 9 contribuie la scaderea colesterolului „rau” si a trigliceridelor si la incetinirea procesului de imbatranire. Pret: 8 lei/kg .

Ciupercile sunt ieftine, gustoase si usor de preparat. Un grup de cercetatori americani considera ca acestea sunt cele mai potrivite alimente care pot inlocui carnea. De asemenea, o echipa de cercetatori din cadrul Universitatii Hanyang din Coreea de Sud au ajuns la urmatoarea concluzie: ciupercile pot reduce riscul de cancer mamar pentru ca detin foarte multe vitamine si proteine, in raport cu fructele si legumele. Pret: 6 – 8 lei/kg.

Axeaza-te pe alimentele importante
  • Privilegiaza alimentele de baza. Cartofi, oua, orez, lapte, faina sunt alimente sanatoase si mai ieftine fata de produsele deja semipreparate.
  • Mizeaza pe produsele de sezon. Uita de cirese in timpul iernii! Alimentele sunt mai putin scumpe cand exista o cantitate mare de produse si cand nu sunt importate. Asa ca fixeaza-ti atentia asupra celor de sezon.
  • Opteaza pentru legume uscate: naut, linte, fasole etc. Aceste leguminoase sunt bogate in vitamine, fibre si nutrienti esentiali.
  • Alege un fumat – 59 lei /kg, fata de: file de macrou – 8,6 lei/ kg, macrou afumat – 19 lei/kg.
  • Renunta la produsele light: iaurturi cu 0% grasime, biscuiti si ciocolata de slabit, branza dietetica etc. Nu numai ca sunt mai scumpe, dar nu inseamna ca sunt foarte sarace in calorii fata de celelalte. Mai degraba redu cantitatea de alimente pe care obisnuiesti sa o mananci la o masa si „impusti doi iepuri dintr-o lovitura”: faci economie la bani si nu te ingrasi.
Gateste acasa cat mai mult posibil

Sa gatesti chiar o singura data pe saptamana este un lucru foarte bun si sanatos pentru organism. Avantajul mancarurilor gatite in casa este ca stii exact ce ingrediente vor contine si mai mult decat atat ai control asupra alimentelor mai putin sanatoase: grasimi, aditivi, conservanti, sare, condimente, zahar etc.

Cu toate acestea, multe persoane cumpara produse semipreparate pe care sa le baga doar cateva minute la cuptor inainte de a le servi. Insa, mancarea semipreparata nu contine toate substantele nutritive necesare dezvoltarii armonioase a organismului.

Trucuri pentru a gati mai usor:

Prepara legume din conserva - mazare, rosii, fasole, morcovi - si gateste-le cu carne de porc sau de vita, peste.

Amesteca diverse ingrediente intre ele fara sa le prepari termic, pana obtii o salata formata din: ton, fasole rosie, castraveti si rosii.

Prepara deserturi simple cu fructe proaspete sau compot: tarte, salate, placinte.

Pregateste carnea si pestele rapid la tigaie, in doar cateva minute, adaugand cateva rosii si verdeata.

Gateste simplu si fara mancaruri complicate. Cu cat felul de mancare este mai complicat, cu atat dureaza mai mult. Important este sa pastrezi un echilibru intre proteine (fructe sau legume) si grasimi.

Adopta o strategie de cumparaturi

Pentru ca bonul de la casa poate sa fie mai mic sau mai mare in functie de magazin, de dispozitia din ziua respectiva sau de publicitatea anumitor produse, este indicat sa te organizezi de la bun inceput:

  • Fa-ti o lista clara si nu te abate de la ea. Inainte de a pleca la cumparaturi, verifica in frigider sau in camara care sunt alimentele care s-au terminat si fa-ti o lista cu acestea si numarul de produse. Impune-ti sa nu cumperi altceva decat ce ai stabilit acasa.
  • Cumpara direct de la producator. De obicei in piete, produsele alimentare sunt vandute direct de catre producator (oua, fructe, legume, branza). Este mult mai ieftin sa cumperi fara intermediari. Daca stii sa negociezi cu vanzatorul poti obtine un pret mai bun, mai ales daca iei o cantitate mai mare. Produsele sunt proaspete, nefabricate si ecologice.
  • Verifica valabilitatea produsului. Nu cumpara produse care expira in scurt timp pentru ca exista posibilitatea sa nu le consumi imediat si automat trebuie sa le arunci, chiar si dupa o zi de la achizitie.
  • Uita-te la pretul per kilogram. Nu te uita la pretul per unitate. Acest indicator este indispensabil pentru a compara preturile produselor; se gaseste scris cu un caracter mult mai mic pe eticheta produsului.
  • Cumpara cereale, fructe, legume la vrac. Anumite magazine sau supermarketuri vand produsele deja ambalate si automat la un pret ceva mai ridicat. Insa, daca le cumperi vrac, iti poti lua exact cantitatea de care ai nevoie si vei economisi si banii pe care l-ai fi dat pe ambalaj.
  • Mergi la magazine mici. Chiar daca produsele sunt putin mai scumpe, nu exista tentatia de a cumpara tot ce-ti pica in mana. Vei cere vanzatoarei doar ceea ce ai trecut pe lista.
  • Fa-ti cumparaturile dupa ce ai mancat. Cu stomacul gol esti mult mai tentat/a sa umpli cosul cu produse. Insa, daca mergi la cumparaturi dupa ce ai mancat, vei stii sa iei decat esentialul.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Feniculul previne cancerul. Descopera-i toate beneficiile!

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: 5 beneficii ale MUSTULUI

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare