Dieta si nutritie

#fructe #alimentatie #legume

Introdu mai multe legume si fructe, nuci si seminte in alimentatia ta si a familiei tale

Mai mult ca niciodata, fara carne si/ sau lactate inseamna mai sanatos. Tot mai multa lume prefera feluri de mancare vegetariene chiar si cand mananca in oras sau in vacanta. Nu este nimic rau in asta, ar trebui chiar sa existe o preponderenta a alimentelor vegetariene in alimentatia fiecaruia dintre noi.

 

Este de laudat interesul tau de a introduce mai multe legume si fructe, nuci si seminte in alimentatia ta zilnica si a familiei tale. In perioada Postului Craciunului si Postul Pastelui ai putea chiar stabili doua zile pe saptamana in care se va manca numai mancare de post. Mancarea de post, sau vegetariana, exclude carnea de orice fel, ouale si lactatele. De asemenea, exclude si ingredientele de origine animala ascunse in alte alimente care par a fi de post: gelatina, untura, cheagul (o substanta luata din stomacul viteilor ne intarcati) etc. Persoanele mai ferme si atente la stilul lor de viata aleg sa elimine produsele si ingredientele de origine animala din toate directiile vietii: haine, cosmetice, produse de curatat etc.

Primul pas: cel mai bine incepi cu a te intreba si a-i intreba pe membrii familiei ce mancaruri de post prefera (inafara de cartofi prajiti). Apoi incepe sa faci schimbari mici, pas cu pas, dar constante:

- Incepe cu meniul obisnuit al familiei si fa cateva schimbari minore, agreate de membrii familiei

- Schimbarile ar trebui sa fie usor de implementat (fara legume si fructe exotice) si sa nu necesite cumpararea de ustensile speciale pentru bucatarie.

- Costurile cu mancarea ar trebui sa fie mentinute sau reduse, astfel incat sa nu se ajunga la discutia bani versus calitatea mancarii

Iata cateva idei de schimbari mici dar cu impact mare asupra meniului zilnic al familiei tale:

- Incepe cu meniul existent al familiei si vezi ce feluri de mancare de post le place deja: salata orientala, painea, supa crema de legume sau ciorba de cartofi/ fasole, pizza vegetariana, paste cu sos de rosii, zacusca, salata de vinete simpla, compotul de mere etc. 

- Fa saptamanal o supa crema de legume si crutoane, mai ales in sezonul rece sau in zilele ploioase.

- Aprovizioneaza-te constant cu legume proaspete si conserve de legume astfel incat sa ai la indemana, foarte usor, ingredientele pentru o salata proaspata ce se face foarte repede. Salata de frunze si legume proaspete complementata de paine calda este o optiune de masa satioasa si sanatoasa. Membrii familiei care nu sunt pregatiti sa manance o masa vegetariana pe zi, pot adauga  la aceasta salata branzeturi sau carne.

- Pregateste saptamanal paste sau cartofi copti cu topping de legume trase la tigaie condimentate dupa gust. Este un fel de mancare simplu si foarte gustos.

- Gateste saptamanal o tocanita de legume (sau ghiveci sau ratatouille). Cine vrea, poate adauga friptura.

- Aprovizioneaza-te cu lapte vegetal, dupa preferinta: migdale, orez, soia etc.

- Intotdeauna sa fie in casa fructe proaspete pe placul tuturor, fructe uscate si nuci. Sunt mult mai sanatoase ca si gustari pe parcursul zilei sau de luat la pachet.

Pasul urmator spre o alimentatie mai sanatoasa consta in modificarea retetelor existente si familiare. Iata cateva idei:

- Supele si ciorbele pot fi fara carne dar la fel de gustoase si sanatoase. Supa de rosii, minestrone, supa de linte, supa de cartofi si praz - sunt doar cateva idei.

- Nu mai adauga baza de mancare cu gust de pui sau vita in pilafuri, sosuri, mancarea de fasole boabe etc. Opteaza pentru varianta de baza de mancare vegetala fara niciun adaos de origine animala.

- Pornind de la exemplul sarmalelor de post sau ardeilor umpluti de post, poti adapta si alte retete din bucataria noastra traditionala, cum ar fi musacaua fara carne dar cu mai multe legume.

- Foloseste uleiul vegetal pentru a gati orice mancare in locul grasimii de origine animala.

- Cauta in magazine iaurtul vegetal (cel de cocos este delicios) si redu treptat cantitatea de iaurt din lapte de vaca sau capra din alimentatia familiei.

- Incearca branza vegetala, mai ales in salate si la micul dejun.

- Propune membrilor familiei tale ca o masa pe zi sa fie vegetariana, la alegerea lor. Cu timpul vor intelege beneficiile si se vor obisnui cu prezenta legumelor, fructelor, semintelor si nucilor in meniul lor zilnic.

In concluzie, trecerea la o alimentatie ce contine mai multe legume si fructe, la un stil de viata ce are la baza cel putin o masa vegetariana pe zi, se face treptat prin integrarea noilor ingrediente in felurile de mancare care sunt deja populare in cadrul familiei. Ca sa-ti fie mai usor, apeleaza cu incredere la conservele de legume de calitate: suc de rosii, ghebe marinate, gogosari in otet, zacusca, masline in saramura - acest mic truc iti va salva timp si va aduce varietatea si savoarea specifice legumelor in casa ta.

Mancarea de post sau vegetariana are mai putina legatura cu religia si mai multa legatura cu sanatatea corpului. Aminteste-ti asta cand faci urmatorul plan alimentar!

FOTO: froopt.ro

Advertorial

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Gustari sanatoase pe care le putem da copiilor la scoala

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare


Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Gustari sanatoase pe care le putem da copiilor la scoala

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare