Dieta si nutritie

#fara gluten #dieta fara gluten #intoleranta gluten

Dieta fara gluten - alimente permise si sfaturi

O dieta fara gluten este un plan alimentar care exclude alimentele ce contin gluten. Glutenul este o proteina care se gaseste in grau, orz, secara si triticale (o incrucisare intre grau si secara).

O dieta fara gluten este esentiala pentru gestionarea semnelor si simptomelor bolii celiace si a altor afectiuni medicale asociate cu glutenul.

Dieta fara gluten este, de asemenea, populara in randul persoanelor care nu au fost diagnosticate cu o afectiune legata de gluten. Beneficiile revendicate ale dietei sunt imbunatatirea sanatatii, pierderea in greutate si cresterea energiei, dar sunt necesare mai multe cercetari in acest sens.

Boala celiaca este este o tulburare autoimuna, o afectiune in care glutenul declanseaza activitatea sistemului imunitar, daunand mucoasei intestinului subtire. Astfel este impiedicata absorbtia nutrientilor din alimente. Printre simptome se numara: anorexie, anemie, stare de oboseala, diaree, hipotonie, apatie.

Sensibilitatea la gluten non-celiaca provoaca unele semne si simptome asociate cu boala celiaca - inclusiv dureri abdominale, balonare, diaree, constipatie, lipsa de concentrare, eruptie cutanata sau cefalee - chiar daca nu exista deteriorari ale tesuturilor intestinului subtire. Studiile arata ca sistemul imunitar joaca un rol, dar procesul nu este bine inteles.

Ataxia glutenului, o tulburare autoimuna, prin care anticorpii eliberati la digerarea glutenului afecteaza anumite tesuturi nervoase, provocand probleme cu controlul muscular si miscarea voluntara a muschilor.

Alergia la grau, ca si alte alergii alimentare, este rezultatul sistemului imunitar care confunda glutenul sau alte proteine care se gasesc in grau ca agent cauzator de boli, cum ar fi un virus sau o bacterie. Sistemul imunitar creeaza un anticorp impotriva proteinei, determinand un raspuns al sistemului imunitar care poate duce la congestie, dificultati de respiratie si alte simptome digestive.

Alimente permise

Urmarea unei diete fara gluten necesita o atentie deosebita la alimentele alese, ingredientele continute de alimentele procesate si continutul lor nutritional.

Multe alimente naturale fara gluten pot face parte dintr-o dieta sanatoasa:

  • Fructe si legume
  • Fasole, seminte, leguminoase si nuci in formele lor naturale, neprelucrate
  • Oua
  • Carne slaba, neprelucrata, peste si carne de pasare
  • Cele mai multe produse lactate cu continut scazut de grasimi
  • Cereale, amidon sau faina care pot face parte dintr-o dieta fara gluten includ: arrowroot, hrisca, porumb fara gluten, in, mei, quinoa, orez, inclusiv orez salbatic, sorg, soia, tapioca (radacina de manioc), teff.

Piata produselor fara gluten a cunoscut o crestere evidenta in ultimii ani tocmai datorita cresterii incidentei alergiilor si intolerantelor alimentare. Astfel varietatea de paste si fainuri fara gluten a crescut:

  • Paste fara gluten- paste din hrisca, paste din mei, paste de quinoa, paste de ovaz, paste din linte, paste din soia, paste din orez, paste din mazare, paste din konjac, paste din naut
  • Faina fara gluten: faina de soriz, faina de ovaz, faina din teff, faina de orez, faina din porumb, faina din mei, faina din hrisca, faina de castane, faina de cocos, faina de soia, faina din amarant, din quinoa, faina din sorg.

Cereale ce nu sunt permise

Evitati toate alimentele si bauturile care contin urmatoarele: grau, orz, secara, triticale (o incrucisare intre grau si secara), ovaz, in unele cazuri. In timp ce ovazul este natural fara gluten, acesta poate fi contaminat in timpul productiei cu grau, orz sau secara. Ovazul si produsele din ovaz etichetate fara gluten nu au fost contaminate incrucisat. Unele persoane ce sufera de boala celiaca, totusi nu pot tolera ovazul chiar si fara gluten.

Exista diferite soiuri de grau ce trebuiesc evitate, toate continand gluten: Durum, Einkorn, Emmer, Kamut.

Etichete alimentare fara gluten

Cand cumparati alimente procesate, trebuie sa cititi etichetele pentru a determina daca acestea contin gluten. Alimentele care contin grau, orz, secara sau triticale - sau un ingredient derivat din acestea - trebuie sa fie etichetate cu numele bobului in lista de continut a etichetei.
De asemenea, graul sau glutenul de grau se adauga ca agent de ingrosare sau ca liant, aromatizant sau colorant.

Chiar si unele medicamentele eliberate fara prescriptie medicala pot utiliza glutenul de grau ca liant. Discutati cu medicul dumneavoastra sau cu farmacistulii despre medicamentele pe care le luati. Suplimentele alimentare care contin gluten de grau trebuie sa aiba „grau” pe eticheta.

Unde se gasesc produsele fara gluten?

Desi produse fara gluten au inceput sa apara in supermarketuri, totusi varietatea nu este mare. O gama variata de produse fara gluten este disponibila insa online. Unul din magazinele online ce are o sectiune special dedicata produselor Bio fara gluten, chiar si fara urme de gluten, este www.bioveg.ro, unde aveti acces la ingrediente si la lista cu alergeni.

Surse foto: freepick.com, canva.com

Advertorial

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului