Dieta si nutritie

#acizi omega 3 #acizi grasi omega 3 #omega 3

De ce Omega-3 este izvorul tau de sanatate

Acizii grasi Omega-3 nu pot fi produsi de organism, ci se obtin din alimente sau suplimente, iar printre cele mai importante surse naturale din care ii poti asimila se numara uleiul de peste (somon, macrou, hering, sardine, pastrav, cod), uleiul de ricin si de soia, semintele de in, nucile si germenii de grau.

Cei mai importanti doi acizi grasi de tip Omega-3 sunt acidul eicosapentaenoic (EPA) si acidul docosahexaenoic (DHA). Acestia sunt acizi polinesaturati, nutrienti fundamentali pentru cresterea, dezvoltarea si buna functionare a sistemului nervos central si cardiovascular, proveniti in special din peste marin. Cu cat pestele este mai gras, cu atat cantitatea de EPA si DHA continuta este mai mare. Pe de alta parte, acidul alfa linolenic (ALA) este cel mai des intalnit acid de tip Omega-3 din alimentatie, existand in mare parte in alimentele de provenienta vegetala.

Nu ezita sa verifici eticheta fiecarui produs cumparat. Pestele din care este extras uleiul trebuie sa fie de calitate, asadar locul de provenienta este important, pentru ca nivelul de toxine si de impuritati din apele din care este pescuit influenteaza calitatea produsului final. Este de preferat ca pestele sa provina din ape reci, nordice (cele mai curate de pe Glob).

Despre Omega 3 si prevenirea bolilor

Acesti acizi grasi esentiali aduc numeroase avantaje, cu atat mai mult in cazul persoanelor care practica sport.

Reduc inflamarea articulatiilor si previn bolile cardiovasculare, reduc riscul de infarct si imbunatatesc functiile neurologice. Exista studii care au asociat consumul de suplimente cu Omega-3, in cazul persoanelor varstnice, cu scaderea riscului de dezvoltare a bolii Alzheimer.

Despre Omega 3 mai stim ca fortifica sistemul nervos, prevenind si depresia, anxietatea sau chiar schizofrenia.

De asemenea, previn artrita reumatoida, reducand durerea sau rigiditatea articulara, cresc nivelul de colesterol bun (HDL), previn lupusul si au capacitatea de a regla tensiunea arteriala, mai ales in cazurile celor care sufera de hipertensiune. Unul din marile beneficii aduse de acizii grasi Omega-3 este reglarea batailor inimii, diminuand riscul de infarct.

Omega-3 pot preveni si o serie de afectiuni cutanate precum psoriazisul, alergiile sau acneea. Totodata, protejeaza pielea de radiatiile UV daunatoare, fiind recomandati persoanelor cu fotosensibilitate.

Exista si contraindicatii cand vorbim despre omega 3: o cantitate prea mare de acizi grasi poate creste riscul de aparitie a atacurilor cerebrale, pe fondul subtierii excesive a sangelui.

Consumul unei cantitati prea mari de acizi grasi Omega-3 poate cauza la nivelul sistemului imunitar. Oamenii care iau anticoagulante si/sau aspirina ar trebui sa consume cu precautie acizi grasi si sa ceara sfatul unui medic.

Alimente care contin Omega-3

  • Hering – 100 g = cca. 1.800 mg Omega-3
  • Macrou – 100 g = cca. 1.100 mg Omega-3
  • Stridii – 100 g = cca. 700 mg Omega-3
  • Somon – 100 g = cca. 1.600 mg Omega-3
  • Sardine – 100 g = cca. 1.200 mg Omega-3
  • Scoici – 100 g = cca. 160 mg Omega-3
  • Creveti – 100 g = cca. 250 mg Omega-3
  • Pastrav – 100 g = cca. 850 mg Omega-3
  • Ton – 100 g = cca. 110 mg Omega-3
  • Seminte de chia – 30 g = cca. 5.000 mg Omega-3
  • Seminte de dovleac – ¼ cana = cca. 40 mg Omega-3
  • Seminte de susan – 30 g = cca. 105 mg Omega-3
  • Seminte de in – 30 g = cca. 6.400 mg Omega-3
  • Seminte de canepa – 30 g = cca. 1.200 mg Omega-3
  • Spanac (gatit) – o cana = cca. 360 mg Omega-3
  • Conopida (gatita) – o cana = cca. 210 mg Omega-3
  • Nuci – ¼ cana = cca. 2.700 mg Omega-3
  • Caju – 30 g = 230 mg Omega-3
  • Coacaze – o cana = cca. 180 mg Omega-3
  • Tofu – 100 g = cca. 600 mg Omega-3
  • Ulei de mustar – o lingura = cca. 830 mg Omega-3

Cantitatea optima de Omega-3 pe care trebuie sa o consume un adult variaza in functie de starea sa de sanatate, dar in medie doza zilnica recomandata este de 1.500 mg pentru barbati si 1.100 mg pentru femei.

Sursa foto: pixabay.com

Advertorial

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Manuela Ravescu – medic dermatolog: Cea de-a patra stare de agregare a materiei, in sprijinul esteticii

Expertul Acasa.ro, dr Manuela Ravescu – medic dermatolog

Pune o intrebare

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.