Dieta si nutritie

#sushi #mancare #alimentatie #peste

De ce este bun sushi pentru sanatate

Datorita reputatiei de mancare sanatoasa, sushi si-a facut aparitia tot mai des in farfuriile multor persoane. Peste crud, sos de soia, orez, wasabi sunt cateva dintre ingredientele acestui tip de mancare japoneza.
Insa, care sunt beneficiile acestui preparat pentru sanatate, atat de promovat in ultima perioada, si totusi care sunt restrictiile in ceea ce priveste consumul de sushi?

In majoritatea retetelor pe baza de sushi se gasesc: orez, peste (adesea crud), otet de orez, condimentul wasabi, alge nori, sos de soia si ghimbir.

Sushi, o mancare sanatoasa


Orez:
orezul aduce un continut de glucide foarte important pentru sanatate. Interesul pentru acest aliment consta in faptul ca detine un index glicemic destul de scazut (zaharuri lente). Aceasta proprietate recomanda orezul in dietele de prevenire a anumitor boli (diabetul 1 si 2) precum si in caz de obezitate si boli cardio-vasculare .

De asemenea, orezul contine fibre esentiale unei functionari optime a sistemului digestiv, precum si vitamine (complexul B) si minerale (magneziu, potasiu, fosfor), extrem de necesare pentru organismul uman.

Pestele crud: pestele are un continut bogat de proteine. Pestele este foarte bogat in acizi grasi esentiali de tipul Omega 3, ceea ce il fac un aliat puternic in prevenirea bolilor cardio-vasculare. Mai mult decat atat, pestele este un aliment bogat in fier, un mineral esential in prevenirea anemiei feriprive, dar si in zinc si seleniu.

Consumul de peste crud nu permite diminuarea mineralelor, a vitaminelor si a acizilor grasi, cum se intampla in urma procesului de preparare termica. De asemenea, specialistii au ajuns la concluzia ca in urma unui consum regulat de peste crud se poate preveni cancerul la plamani.

Wasabi: cunoscut si sub numele de „hrean japonez”, radacina plantei wasabi este folosita ca si condiment, datorita gustului si aromei sale extrem de puternice. In afara de continutul mare de vitamina C, wasabi mai contine si calciu.

Wasabi prezinta calitati antioxidante importante si joaca un rol important in protectia impotriva maladiilor cardio-vasculare, dar si a cancerului. Mai mult decat atat, s-a descoperit ca wasabi poate proteja impotriva cariilor, cat si faptul ca poseda calitati antiseptice deosebite, de aceea este asociat cu pestele crud din sushi.

Sosul de soia: sosul de soia este un ingredient de baza in bucataria japoneza, deoarece ofera un gust sarat mancarurilor, dar extrem de delicios. Deoarece are o concentratie de sodiu mai mare decat sarea obisnuita, este indicat sa se foloseasca o cantitate rezonabila.

Sursa importanta de vitamina B3, sosul de soia mai detine si minerale esentiale organismului (mangan, fier etc). Atentie, persoanele care sufera de hipertensiune si cele care urmeaza un regim alimentar fara sare nu au voie sa consume sos de soia, decat cu acordul medicului.

Algele nori: sursa zilnica de hrana in anumite regiuni din Japonia, Coreea, China, algele sunt comercializate in prezent in toata lumea, datorita valorilor nutritive si culinare excelente. Cu un continut bogat in minerale (sulf, fosfor, calciu, magneziu, zinc, fier), vitamine (in special B12) si proteine, alegele nori se folosesc de foarte multa vreme ca si condimente.

Folosirea algelor trebuie sa se faca totusi cu masura, mai ales de catre persoanele care urmeaza o dieta hiposodica, din cauza continutul mare de sodiu, deoarece poate provoca hipertensiunea, retinerea de apa in organism sau afectiuni renale.

Ghimbir: ghimbirul s-a transformat de-a lungul timpului din planta-condiment in planta medicinala , cunoscuta pentru tratarea mai multor afectiuni. Ghimbirul contine peste 40 de molecule antioxidante, care lupta cu radicalii liberi (particule care participa la slabirea organismului si implicit la aparitia bolilor). Citeste mai mult despre Proprietatile curative ale ghimbirului.

Sfaturi utile

  • Pestele crud trebuie sa fie proaspat si este indicat sa se prepare rapid;
  • Anumiti pesti pot fi contaminati de paraziti care pot provoca alergii sau infectii cu potential mortal. Acest parazit traieste in organele viscerale ale pestelui si migreaza in carne in momentul mortii. De aceeas, este indicat ca pestele sa fie preparat rapid dupa taiere. De asemenea, pentru a diminua riscul de infectie, pestele se poate congela (7 zile la -20°C) sau se poate prajii mai intens;
  • Pestele crud, la fel ca si carnea si crustaceele, poate fi o sursa de infectie bacteriana (listerioza) sau parazitara (toxoplasmoza) potential periculoasa femeilor insarcinate. De aceea, nu este indicat sa se consume sushi in perioada sarcinii.
  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Sfecla rosie, aliat de nadejde in curele de slabit

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: 5 beneficii ale MUSTULUI

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.