Dieta si nutritie

#sare #mancare #alimentatie

Cum sa mananci fara sare

Dieta fara sare este obligatorie atunci cand se urmeaza anumite tratamente medicamentoase, iar daca medicul iti spune sa renunti complet la sare, ar fi bine sa il asculti. Altfel, risti sa te confrunti cu diverse complicatii, ori tratamentul urmat sa nu isi faca efectul. 

Iata cateva modalitati de a manca fara sare:


Mananca acasa


In mod sigur, atunci cand trebuie sa mananci fara sare, trebuie sa mananci acasa si sa eviti restaurantele. Este putin probabil ca un restaurant sa serveasca mancaruri fara sare. In plus, acasa iti poti prepara alimentele exact asa cum iti doresti tu.


Fereste-te de semipreparate


Toate semipreparatele din comert au in continutul lor cantitati mari de sare deoarece acest ingredient este un conservant puternic. Asadar, renunta la pateuri, sunca, salamuri si alte alimente asemanatoare. Daca doresti sa mananci astfel de mancaruri, nu poti decat sa le prepari acasa.


Foloseste condimentele


Maghiranul, busuiocul, cimbrul, chimenul, rozmarinul,  piperul (alb si negru) curry, pudra de usturoi  sau chilli sunt doar cateva dintre zecile de condimente care dau un gust absolut minunat mancarurilor. Evident, acestea nu vor compensa in totalitate lipsa sarii, insa mancarea va avea un gust foarte bun. Pentru rezultate mai bune, le poti folosi in amestec.


De asemenea, daca doresti, supermarketurile ofera mai nou condimente proaspete, la ghiveci. Menta, busuiocul sau lamaita sunt doar cateva dintre produsele pe care le poti achizitiona la ghiveci dintr-un supermarket, iar cu ajutorul lor poti da un  gust placut si aromat mancarii tale.


Fereste-te de condimentele cumparate gata preparate (de exemplu: condimente pentru carnea de porc ) pentru ca acestea pot avea in compozitie sare. Oricum ar fi, citeste cu atentie eticheta produselor.


Adauga in mancare legume cu gust puternic


Ceapa, usturoiul sau gimbirul sunt legume care dau gust mancarii tale. O salata in care a adaugat ceapa nu mai are nevoie de sare. De asemenea, o friptura servita cu mujdei de usturoi, va avea un gust minunat. Foloseste legumele condimentate ori de cate ori crezi ca se potrivesc cu mancarea respectiva.


Foloseste-te de verdeturi


Marar, patrunjel sau leustean – adauga aceste verdeturi peste friptura, la garnituri sau in salate pentru a compensa lipsa sarii. Acestea au o aroma puternica, perfecta pentru o mancare fara sare.  In plus, mararul are un gust usor sarat. Secretul este ca acestea sa fie proaspete si sa fie taiate marunt, exact inainte de a fi imprastiate peste mancare.


Prepara carne macerata


Pestele, carnea de pui, vita, porc sau oaie va fi mult mai delicioasa daca va fi pusa la macerat intr-un amestec format din ulei de masline, zeama de la o lamaie sau o portocala (in functie de gustul dorit), putin busuioc , cimbru si o frunza proaspata de menta. Lasa carnea sa stea in acest amestec pentru aproximativ jumatate de ora, iar apoi prepar-o la gratar. Gustul va fi dulce acrisor , iar cand va fi servita, nu se va simti ca ii lipseste sarea.


Foloseste lamaia


Gustul acrisor dat de lamaie este perfect pentru  fripturi, cartofi natur ori salate. Incearca sa folosesti lamaia ori de cate ori este posibil pentru a compensa lipsa sarii.


Ce poti manca fara sare:

 

  • Fructe si legume proaspete
  • Compoturi preparate in casa
  • Sucuri proaspete de legume si fructe
  • Lapte, iaurt, smantana, unt si cas (citeste insa eticheta produsului inainte de a-l cumpara pentru ca unele au cantitati mici de sare pentru a le conserva pentru mai mult timp)
  • Gemuri sau dulceturi
  • Miere de albine
  • Orez cu lapte sau gris cu lapte (cu scortisoara)
  • Salate (rosii, varza, salata verde, morcovi, ardei gras, castraveti, telina,  ridichi, ceapa verde, branza fara sare, bucati de piept de pui fiert sau preparat la gratar, oua fierte etc)
  • Oua (de preferat fierte)
  • Orez cu legume
  • Mazare cu marar
  • Ciuperci proaspete
  • Carne proaspata de pui, porc sau vita
  • Peste (proaspat sau congelat)
  • Paine fara sare.


Sfaturi!


Citeste cu atentie etichetele tuturor produselor cumparate si fereste-te de ingrediente cum ar fi: sarea, sodiul sau monoglutamat de sodiu.


Atentie! Majoritatea dulciurilor (chiar si prajiturile de la cofetarie ) contin sare. Asadar, daca iti este pofta de dulce, poti sa iei la mana eticheta produselor dulci dintr-un supermarket si sa le gasesti pe cele fara sare, ori sa iti prepari singur, acasa.


Fereste-te de apa minerala carbogazoasa deoarece contine sodiu.


Incearca sa acresti supele si ciorbele pentru a masca lipsa sarii.


Pont: in farmacii se gaseste clorura de potasiu, adica un ingredient care ofera mancarii un gust usor sarat. Important este ca acest produs sa fie pus pe mancare inainte de a fi servit si nu la fierbere/prajire pentru ca poate prinde un gust amarui.


Si nu uita: mancarea fara sare poate avea gust daca este preparata cu putina atentie.
 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Vedeta lunii septembrie: anghinarea. De ce merita cumparata?

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare