Dieta si nutritie

Cafeina, dependenta ascunsa

Sunteti mari consumatori de cafea si alte produse bogate in cafeina si va intrebati daca nu sunteti cumva dependenti de ele? Aproximativ 80% din populatia adulta consuma cafeina, dintre care 20% consuma peste 350 mg/zi – cantitate suficienta pentru a produce dependenta fizica. O ceasca de cafea instant contine in jur de 65 mg cafeina, in timp ce cafeaua filtrata contine 110 mg la fiecare ceasca. Raportat la greutatea corporala, copiii cu varsta de 1-5 ani sunt cei mai mari consumatori de cafeina. Un copil care bea o cutie de bautura racoritoare cu cafeina ingereaza echivalentul a patru cesti de cafea pentru un adult. Cafeina este absorbita cu usurinta in organism, nivelul sangvin atingand valoarea maxima la aproape 30 minute dupa ingestie. Contribuie cafeina la imbolnavire? S-a demonstrat stiintific ca din cauza consumului mare de cafeina creste riscul aparitiei anumitor boli, printre care se numara si bolile cardio-vasculare si cancerul. Majoritatea medicilor recomanda reducerea sau oprirea consumului de cafea in caz de palpitatii sau batai cardiace neregulate, intrucat cafeina poate declansa crize de Aritmii cardiace. In afara de aceasta, a alta serie de studii stiintifice asociaza cafeaua cu prezenta unor niveluri crescute de colesterol si trigliceride in sange. De asemenea, cafenia sau cafeaua par sa creasca frecventa cu care alti factori carcinogeni induc tumori. Exista cateva studii care au evidentiat o legatura intre consumul de cafea si cancerele umane. Multi din cei care folosesc cu regularitate cafeina sunt surprinsi sa constate cat de greu le vine sa renunte la ea. Dependenta se poate instala dupa numai 6-15 zile de la primul consum la 600 mg sau mai mult de cafeina zilnic. Cafeina este un drog care da dependenta si folosirea lui regulata poate avea efecte necunoscute pe termen lung. Intrucat cafeaua si ceaiul contin numerosi compusi chimici in afara de cafeina, care pot produce efecte fiziologice sau psihologice, este recomandabila evitarea chiar si a bauturilor decafeinizate. Recomandari 1. Alegeti cafea surogat din cereale sau ceaiuri din plante medicinale, in loc de cafea, ceai, cola sau alte bauturi care contin cafeina. 2. Produsele care contin cafeina vor fi folosite, de preferat, numai la sfatul medicului. 3. Femeile insarcinate si care alapteaza, precum si copiii vor evita orice produs care contine cafeina. 4. Daca doriti totusi sa consumati ciocolata si cacao, folositi-le rar si in cantitati foarte mici. 5. Formati-va obiceiul de a bea apa curata, sucuri de fructe si legume. Daca simtiti nevoia de a bea ceva cald invatati sa folositi ceaiuri din plante medicinale sau bauturi pe baza de cereale.
  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.