Boli

#suplimente alimentare #suplimente #vitamine

De ce, cand si cum sa luam suplimente alimentare in mod corect

Se spune ca momentul inseamna totul, si este adevarat chiar si atunci cand vine vorba de administrarea suplimentelor nutritionale. In calitate de doctor si fondator al Centrului pentru Nutritie Umana din cadrul UCLA*, mi-am dedicat cariera educarii profesionistilor din domeniul sanatatii si consumatorilor asupra importantei suplimentelor. Desi exista nenumarate articole despre vitamine si necesarul lor, putini inteleg ca important nu este doar ce anume luam, ci si in ce moment luam aceste suplimente.

Un sondaj recent Changing Health Priorities (Prioritati in schimbare privind sanatatea) realizat cu 13.000 de respondenti din 24 de tari, de Herbalife Nutrition si Consiliul pentru Nutritie Responsabila, a descoperit ca 89% dintre respondenti au luat masuri pentru a-si imbunatati starea de sanatate, inclusiv prin integrarea vitaminelor si suplimentelor in rutina lor. Chiar si asa, 77% dintre respondenti au raportat ca doresc sa afle care sunt beneficiile diferite asupra sanatatii acestora.

Motivul inainte de moment

In primul rand, este important sa intelegem faptul ca suplimentele vin in completarea unei diete sanatoase, dar nu compenseaza un regim alimentar nesanatos. Uneori oamenii se pacalesc singuri crezand ca, desi au un regim alimentar necorespunzator, pot inlocui deficitul nutritional luand multe vitamine. O nutritie adecvata este esentiala unei stari de sanatate bune, iar vitaminele si suplimentele sunt valoroase pentru a va asigura ca luati toate substantele nutritive de care are nevoie organismul si care optimizeaza, dar nu compenseaza, un aport zilnic adecvat de alimente nutritive care includ o cantitate suficienta de proteine, fructe si legume de diverse culori.

Inainte de a cumpara vitamine este esential sa discutati cu medicul dvs. despre obiectivele specifice si recomandarile acestuia, dar si pentru a determina compatibilitatea suplimentelor cu orice medicamente pe care le luati. Medicii vor lua in considerare varsta, starea generala de sanatate si alte aspecte medicale atunci cand va fac recomandari.

Urmati indicatiile de pe eticheta. Multe suplimente trebuie administrate in timpul mesei

Intotdeauna luati suplimentele conform indicatiilor de pe eticheta. Sa incepem cu o serie de informatii cheie. Multe vitamine si alte suplimente pot fi luate in timpul mesei sau cu un pahar mare de apa, din mai multe motive. Consumul de alimente declanseaza procesul de digestie care ajuta organismul sa descompuna suplimentele. Unele persoane pot resimti o stare de greata atunci cand iau suplimente pe stomacul gol, si vinovatii cunoscuti ca avand un efect de iritare a tractului digestiv sunt inclusiv fierul, magneziul si uleiul de peste. Din cauza acestor efecte secundare digestive care apar atunci cand se administreaza suplimente pe stomacul gol, unii oameni inceteaza administrarea lor si astfel nu beneficiaza de substantele nutritive vitale de care au nevoie. Multe persoane raporteaza ca se simt mai bine cand iau vitaminele in timpul meselor.

Ce suplimente poti lua dimineata?

Suplimentele ofera ceea ce va lipseste din dieta sau ce alimentele pot oferi doar in cantitati mici. Proteinele sunt adesea deficitare la micul dejun si pranz, dar consumate in cantitati excesive la cina. O metoda buna pentru a va incepe ziua este prin suplimentarea proteinelor sub forma unui shake nutritiv. In afara faptului ca aprovizioneaza organismul cu energia de care are nevoie, proteinele sunt esentiale si pentru un sistem imunitar bun. Shake-urile si batoanele bogate in proteine va pot ajuta sa obtineti necesarul de proteine cu fiecare masa si dupa activitatile fizice.

Adaugati o multi-vitamina ritualului de dimineata. Multi-vitaminele par sa fie mai benefice cand sunt luate la inceputul zilei sau cand sunt consumate in doze mai mici pe parcursul zilei. Vitaminele B stimuleaza metabolismul si functiile creierului, si pot fi prea mult pentru o seara relaxata sau inainte de culcare. Va recomand sa luati vitamina B dimineata pentru a va incepe ziua cu un plus de energie. Verificati etichetele pentru a vedea daca exista cafeina in suplimente. Daca da, acestea va pot oferi un plus valoros de energie, dar nu le luati niciodata cu mai putin de sase ore inainte de culcare.

Persoanele cu deficit de vitamina D pot prezenta un risc sporit de fragilitate a oaselor, obezitate, diabet si alte boli cronice. Rolul cel mai cunoscut al vitaminei D este de a mentine oasele sanatoase prin cresterea absorbtiei intestinale a calciului. Niveluri scazute de vitamina D conduc la depozite deficitare de calciu in oase, crescand riscul de fracturi. Un duo dinamic nutritiv, pe care il puteti adauga arsenalului vostru, este format din vitamina D pentru a imbunatati absorbtia de calciu si vitamina C pentru a imbunatati absorbtia de fier.

Gustari, pranz si cina

O substanta nutritiva excelenta de consumat la pranz, inainte sau in timpul exercitiilor fizice, este Leucina, care contribuie la mentinerea masei musculare prin stoparea deteriorarii tesutului muscular. Cand vine vorba de oase sanatoase, calciul este esential. Cele doua cel mai utilizate produse din calciu sunt carbonatul de calciu si citratul de calciu. Suplimentele de carbonat de calciu se dizolva mai bine intr-un mediu acid si sunt ideale de consumat in timpul mesei. Suplimentele de citrat de calciu pot fi administrate in orice moment, pentru ca nu necesita un mediu acid pentru a se dizolva.

Bogat in acizii grasi sanatosi Omega-3, uleiul de peste oceanic si suplimentele din ulei de peste pot reduce inflamarea excesiva sporind acizii grasi Omega-3 din organism care aduc beneficii sanatatii inimii, ochilor si creierului. Luati suplimentele din ulei de peste chiar inainte de masa, pentru a reduce sansa indigestiei.

Vitaminele A, D, E si K solubile in grasimi sunt mai bine absorbite cand sunt luate in timpul mesei sau gustari care contine cel putin o lingurita de grasime (aproape 5 gr. de grasime). Acelasi principiu se aplica si multi-vitaminelor care vor include in mod normal aceste vitamine solubile in grasimi.

Vitaminele A si C, precum si fitonutrientii, au un rol cheie in sanatatea sistemului imunitar. Fiind una dintre vitaminele cu rol major in intarirea sistemului imunitar, vitamina C incurajeaza organismul sa produca anticorpi care ne protejeaza de infectii. Mentinerea unui aport zilnic de vitamina C este esentiala intrucat organismul nu creeaza si nici nu stocheaza aceasta vitamina. Vitamina A sustine vederea, sanatatea pielii si a tesuturilor si tractul digestiv si sistemul respirator.

Incheiati-va ziua prin relaxare si odihna

Conform sondajului Changing Health Priorities, lipsa unui program complet de odihna a fost al treilea cel mai intalnit obicei nesanatos pe care respondentii incercau sa-l compenseze prin imbunatatirea sanatatii. Pentru o odihna sanatoasa puteti adauga suplimente care relaxeaza corpul si mintea. Se recomanda sa luati magneziu chiar inainte de culcare pentru ca poate induce somnul, sustine oasele puternice si contribuie la atenuarea durerii musculare. Anumite studii au indicat faptul ca acesta poate reduce anxietatea, ceea ce ajuta la calmarea organismului si mintii obosite pentru a beneficia de un somn adanc. Pentru o odihna buna de noapte, melatonina este un supliment eficient care poate fi administrat pentru a-i ajuta pe oameni sa doarma. Studiile au aratat ca cei care iau suplimente de melatonina adorm cu sapte minute mai repede si au o calitate imbunatatita a somnului in general.

O stare buna de sanatate presupune o rutina. Ca parte a programului zilnic, retineti sa mancati corespunzator, sa va odihniti suficient si sa faceti exercitii fizice. De asemenea, ca parte a acestei rutine ar trebui sa faca parte si suplimentele si crearea unui plan privind ce suplimente trebuie sa luati si in ce moment. Desi poate parea mai simplu sa luati toate pastilele si capsulele in acelasi timp, ingerarea acestora la anumite intervale imbunatateste absorbtia, va poate ajuta sa dormiti mai bine noaptea si va poate sustine obiectivele nutritionale pentru o viata sanatoasa.

*Titlurile sunt utilizate exclusiv in scop de identificare. University of California nu promoveaza anumite produse sau servicii, in conformitate cu politica sa.

De David Heber, M.D., Ph.D., FACP, FASN 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din boli

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Manuela Ravescu – medic dermatolog: Cea de-a patra stare de agregare a materiei, in sprijinul esteticii

Expertul Acasa.ro, dr Manuela Ravescu – medic dermatolog

Pune o intrebare


Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Sfecla rosie, aliat de nadejde in curele de slabit

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare