Boli

#factori de risc #sistem imunitar #imunitate

Care sunt cei mai mari factori de risc pentru sistemul imunitar?

Sistemul imunitar are rolul de a detecta si distruge elementele din exterior care pot pune organismul in pericol, cum sunt bacteriile si virusurile. Cand functioneaza corespunzator, sistemul imunitar previne anumite afectiuni, insa exista factori care il pot afecta. Impactul acestora trece deseori neobservat, dar daca te imbolnavesti des sau imediat ce corpul tau este expus la efort, frig sau alte elemente, este foarte posibil ca sistemul tau imunitar sa fie slabit. Pentru a fi sanatosi, este necesar sa cunoastem factorii principali care favorizeaza slabirea sistemului imunitar, astfel incat sa ii evitam sau, daca este cazul, sa ne corectam stilul de viata.  

Igiena necorespunzatoare

Oamenii au tendinta de a-si supraestima igiena. Conform Centrului American pentru Controlul si Prevenirea Bolilor, doar 67% dintre persoane se spala pe maini dupa ce folosesc o toaleta publica. Igiena mainilor este importanta si in alte contexte in care intram in contact cu potentiale surse de contaminare cu microbi. Folosirea banilor lichizi, mangaierea unui animal, folosirea unui mijloc de transport in comun, utilizarea telefonului mobil sunt doar cateva situatii care favorizeaza contactul cu microbi.

Nu uita ca igiena este necesara nu doar pentru a preveni imbolnavirea ta, ci si pe a altora. Spala-te pe maini imediat dupa ce ai tusit, stranutat sau ti-ai curatat gura ori nasul. Chiar daca te speli des pe maini, este posibil sa nu o faci corect. Specialistii recomanda ca durata spalarii mainilor sa fie de cel putin 15 secunde.

Somnul insuficient

Ritmul circadian influenteaza sistemul imunitar, asadar somnul este important pentru functionarea acestuia. In timpul somnului semnalele chimice care activeaza imunitatea cresc, iar stresul se reduce. Astfel, organismul se poate pregati pentru lupta cu factorii de imbolnavire. Din pacate, cei mai multi dintre noi nu se odihnesc cat trebuie sau dorm superficial, fie din cauza programului aglomerat, a stresului sau a utilizarii tehnologiei. Pentru a-ti pastra sanatatea, este necesar sa dormi cel putin 7 ore pe zi.

Alimentatia nesanatoasa

Corpul uman are nevoie de o gama larga de nutrienti pentru a functiona optim. Si imunitatea necesita un aport corespunzator de vitamine, minerale, proteine si grasimi. Cele mai importante sunt vitaminele C, E, A, B6 si B12 si mineralele fier si magneziu. De aceea, consumul regulat de fructe, legume, seminte si carne de calitate, neprocesata, trebuie sa devina o obisnuinta.

Stresul

Stresul este un factor deosebit de agresiv pentru organism, mai ales cand dureaza mult. Responsabilitatile, programul aglomerat, problemele cotidiene si alte situatii stresante isi pun amprenta asupra noastra. Stresul creste nivelul cortizolului, supranumit si hormonul stresului, care inhiba sistemul imunitar. In plus, stresul ne afecteaza negativ alimentatia, dispozitia si nivelul de activitate fizica, ceea ce contribuie, de asemenea, la scaderea imunitatii.

Fumatul

Cu totii stim ca fumatul creste riscul de cancer si boli cardiovasculare, dar impactul asupra corpului este mult mai semnificativ. Nicotina este un imunosupresor care favorizeaza inflamatiile si instalarea agentilor patogeni, iar fumul inflameaza tesuturile din plamani si celelalte componente ale sistemului respirator. Daca fumezi, intregul organism este mai predispus la infectii, iar vindecarea se face mai greu, pentru ca fumatul incetineste raspunsul imunitar.

Si fumatul de marihuana scade imunitatea, pentru ca, asemenea tutunului, provoaca inflamatii la nivelul sistemului respirator si blocheaza sau incetineste functii esentiale ale sistemului imunitar. Nici vapingul nu este bun pentru imunitate. Desi promovat ca alternativa sigura la fumat, inhalarea substantelor din componenta lichidului din tigara electronica provoaca inflamatii si chiar iritatii grave, care afecteaza si sistemul imunitar.

Sistemul imunitar este un mecanism complex, care depinde de multi factori. Din fericire, il putem influenta pozitiv prin igiena corespunzatoare, odihna, o alimentatie sanatoasa, combaterea stresului si renuntarea la fumat. De asemenea, putem sprijini sistemul imunitar cu ajutorul unor suplimente de la Herbagetica, mai ales in momentele cand diversi factori il pun la incercare.

 

Referinte:

Bhargava, Hansa. Your Immune System: Things That Can Weaken It. 26 Mar. 2020, www.webmd.com/cold-and-flu/ss/slideshow-how-you-suppress-immune-system.

Centers for Disease Control and Prevention. “Handwashing - Clean Hands Save Lives.” Centers for Disease Control and Prevention, Centers for Disease Control and Prevention, 11 Jan. 2021, www.cdc.gov/handwashing/.

Sursa foto: https://www.pexels.com/photo/woman-lying-on-bed-while-blowing-her-nose-3807629/

Advertorial

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din boli

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: 5 beneficii ale MUSTULUI

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Vedeta lunii septembrie: anghinarea. De ce merita cumparata?

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare