Dieta si nutritie

#calorii #mezeluri #cartofi #cereale #fast-food #carbohidrati

Carbohidrati buni si rai pentru sanatate. Tu stii de care mananci?

Carbohidratii sunt nutrienti esentiali in dieta ta zilnica, insa auzi constant ca unii nutritionisti ii blameaza de mama focului in dietele pe care le promoveaza, in timp ce altii nu stiu ce laude sa le mai aduca pentru silueta si sanatate. In acest context ambiguu, te vezi pus in fata unei dileme nutritionale sacaitoare: sunt sau nu carbohidratii buni de integrat in alimentatie? Si da, si nu! Invata sa recunosti alimentele cu carbohidrati buni si sa faci alegeri istete pentru sanatatea ta!

Carbohidrati buni si rai pentru sanatate, care este diferenta?

La fel ca proteinele sau grasimile, carbohidratii reprezinta una dintre categoriile esentiale de nutrienti de care are nevoie organismul pentru a functiona corespunzator in fiecare zi. Cand ajung in organism, carbohidratii procurati din alimente se transforma in glucoza, devenind astfel o sursa pretioasa de energie.

Carbohidratii se impart in doua categorii - complecsi (buni) si simpli (rai) - fiecare dintre ele regasindu-se in meniul tau zilnic intr-o pondere mai mica sau mai mare, in functie de alegerile alimentare pe care le faci.

Carbohidratii buni sau complecsi furnizeaza organismului vitamine esentiale si energie pentru intreaga zi. Alimentele care contin carbohidrati sanatosi au putine calorii, iar datorita faptului ca se elibereaza treptat in organism, contribuie la mentinerea unei siluete zvelte.

Carbohidratii simpli sau rai, numiti si rafinati, sunt considerati nesanatosi, din cauza eliberarii lor rapide in organism si cresterii bruste a glicemiei din corp. In plus, alimentele care contin carbohidrati simpli au un continut scazut de vitamine si minerale esentiale, dar bogat in calorii, ceea ce determina ingrasarea si aparitia multor problemele de sanatate.

Alimente care contin carbohidrati buni sau complecsi

Asadar, exista unii carbohidrati pe care trebuie sa ii vanezi intotdeauna in alimentatia ta si unii de care trebuie sa te feresti cu orice pret, deoarece nu aduc niciun beneficiu sanatatii tale.

Printre sursele alimentare de carbohidrati sanatosi pentru organism se numara:
 

  • produsele din cereale integrale;
  • cartofii;
  • legumele proaspete;
  • fructele proaspete;
  • orezul brun;
  • fructele oleaginoase;
  • lactatele.

Alimente care contin carbohidrati rai sau simpli


Carbohidratii rafinati sunt o adevarata "spaima" pentru sanatatea si silueta ta si se regasesc intr-o multime de alimente pe care ai tendinta, ca multe alte persoane, sa le consumi zilnic si in exces.

Iata care sunt principalele categorii de alimente care contin carbohidratii rai pentru sanatate:
 

  • zaharul alb;
  • produsele din cereale rafinate;
  • dulciurile si prajiturile;
  • fast-food-ul;fast-food
  • mezelurile;
  • produsele de tip junk-food.


In general, toate produsele alimentare care contin ingrediente rafinate sau care sunt procesate industrial contin carbohidrati simpli sau nocivi pentru sanatate.

Avand in vedere ca, pentru un organism sanatos si plin de energie, aproape 60% din aportul zilnic de calorii trebuie sa fie format din carbohidrati, este important sa ai grija la alegerile alimentare pe care le faci. Nutritionistii sustin ca ponderea carbohidratilor complecsi trebuie sa fie de aproape 80% din totalul de carbohidrati furnizati zilnic organismului. Restul de 20% pot fi procurati din alimente care contin carbohidrati simpli.

Foto: Sportifhareketler.comD

  •   2013-02-21
  •  

Articol scris de

Daniela Ganciu

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Sfatul expertului

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Cristian Irimia, medic stomatolog: Paradontoza, o afectiune pentru toti

Expertul Acasa.ro, dr Cristian Irimia, medic stomatolog, competenta in implantologie

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.