Dieta & Nutritie

#zahar #indulcitor #diabet #dinti

4 variante de indulcitor pentru a inlocui zaharul clasic

Este atat de dificil de rezistat sa nu-ti indulcesti capsunele sau sa nu pui doua cubulete de zahar in cafea... Din pacate insa, zaharul alb nu este un aliment tocmai sanatos pentru organism. Si-a castigat o reputatie destul de proasta deoarece multi il considera responsabil de aparitia obezitatii si a diabetului.

Iata patru variante de zahar mai putin daunatoare pentru organism:

Zaharul de mesteacan (xylitolul)

Reclama in inchide in secunde

×

Este un indulcitor obtinut din coaja mesteacanului. Seva acestui arbore este considerata un elixir pentru sanatate. In tarile nordice este folosit ca inlocuitor al zaharului clasic deoarece este mult mai putin caloric. De asemenea, specialisti in sanatatea buco-dentara sunt de parere ca puterea sa anti-acida ajuta la prevenirea formarii cariilor. Produsul de gaseste in plafaruri ( magazine naturiste ) sub forma de pudra alba.

  • Cum il utilizezi? Poti indulci cafeaua, fructele, ceaiul sau il poti folosi cu succes la dulceturi sau la prepararea prajiturilor. Daca vrei sa-ti improspatezi respiratia tine in gura o lingurita de zahar de mesteacan pana se dizolva.
  • Atentie! Xylitolul care se gaseste in guma de mestecat nu este un produs 100% natural. El este extras din scoarta copacului insa apoi este transformat prin sintetizare chimica si folosit pentru proprietatile sale de indulcire si de improspatare a respiratiei.

Siropul de agava

Agava este un cactus mexican din care se extrage seva pentru a se face un sirop (dar si faimoasa tequila). Are o putere foarte mare de indulcire. Siropul de agave contine fructoza, cu un indice glicemic scazut . Se gaseste in magazinele naturiste, la sticla sau la borcan, si seamana cu mierea, insa ceva mai lichid.

  • Cum il utilizezi? Este perfect pentru a insiropa prajiturile si pentru a da un gust deosebit branzei si iaurtului. De asemenea, mai poate fi folosit la prepararea cocktailurilor in locul siropului de trestie de zahar.
  • Atentie! Siropul de agava este un amestec de fructoza si glucoza, doua tipuri de zahar simplu care trec rapid in sange.

Zaharul de trestie de zahar

Fata de zaharul alb sau brun, zaharul din trestie de zahar este nerafinat. Astfel pastreaza mai bine substantele nutritive din trestia de zahar: fibre, vitamine si oligo-elemente. Se gaseste in magazinele cu produse naturiste dar si in anumite supermarketuri.

  • Cum il utilizezi? Are o savoare foarte puternica si un gust usor caramelizat care surprinde papilele gustative. Se utilizeaza ca indulcitor obisnuit in bauturi, dar mai ales in cofetarii si patiserie pentru indulcirea si aromarea prajiturilor.
  • Atentie! Trestia de zahar este un aliment bun. Insa, transformarea sa in zahar o face sa piarda numeroase substante nutritive, ca in final sa nu ramana decat cu cateva oligoelemente.

Zaharul de palmier

Este bogat in mod natural in fructoza (un indulcitor natural care se gaseste in special in fructe) si in oligo-elemente. Din coaja palmierului de zahar se extrage o rasina transparenta si usor dulce. Dupa ce uleiul este fiert la o temperatura potrivita si centrifugat se obtin cristalele de zahar brun.

  • Cum il utilizezi? Se poate utiliza in preparatele exotice tip dulce-sarat, in special in sosurile cu curry, pentru a mai diminua din iuteala. De asemenea, se poate folosi la prepararea deserturilor pe baza de lapte cum este crema de zahar ars sau pentru a-i da savoare unui ceai.
  • Atentie! Fata de glucoza, fructoza continuta in zaharul de palmier nu stimuleaza secretia de insulina. De aceea, este recomandat persoanelor care urmeaza un regim. Insa, nu este indicat sa abuzezi de acest tip de indulcitor, deoarece contine un numar mare de calorii, ceea ce poate duce la ingrasare.

Citeste mai mult:

  •   2009-08-31
  •   45696 vizualizari
  •   comentarii

Articol scris de

Ana-Maria Dragomir

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Cauta-ti perechea