Dieta & Nutritie

#balonare #stomac #lactate #fructe #alimentatie #cereale #stres

10 sfaturi eficiente in caz de balonare

Fiecare dintre noi a trait poate, la un moment dat, impresia neplacuta de stomac umflat, care sta parca sa explodeze. Pentru cei mai ghinionisti, „explozia” s-a produs fara voia lor sub forma de flatulenta, creand momente de-a dreptul penibile. Insa, mai mult decat o jena foarte mare si de aspectul inestetic al abdomenului, aceasta balonare netratata pe termen lung poate cauza boli grave.

Balonarile sunt gaze prezente in exces in tubul digestiv . Acestea se gasesc in special in stomac si in intestine.

Iata care sunt cele mai simple precautii pentru a evita balonarea si situatiile penibile:

Reclama in inchide in secunde

×

1. Ai grija la alimentele care fermenteaza

Fermentarea anumitor alimente in tubul digestiv duce adesea la aparitia balonarii. Producerea de gaze este provocata de hidratii de carbon in combinatie cu alimentele care servesc drept substrat pentru fermentatia bacteriana. In aceasta categorie intra fasolea, varza, nautul, prunele, smochinele, curmalele, sucul de mere sau de prune. Este necesar sa eviti aceste alimente daca ai o predispozitie la balonare.

Truc: pentru a evita balonarea, legumele uscate trebuie introduse in apa si lasate timp de cateva ore inainte de a le prepara.

2. Evita bauturile carbogazoase

Daca suferi de balonare, este recomandat sa limitezi cat mai mult consumul bauturilor gazoase. Gazele acestora blocheaza tubul digestiv, provocand o dilatare a peretilor stomacului si a intestinelor, urmata de o senzatie de tensiune si inflamare abdominala.

Atentie: daca te simti balonat/a, insa abdomenul tau este plat, este posibil sa suferi de o sensibilitate a tubului digestiv. Reducerea bauturilor carbogazoase se dovedeste in multe cazuri eficienta.

3. Limiteaza consumul lactatelor

Un consum mare de lactate se poate afla la originea balonarilor. La adulti, activitatea enzimei responsabila de digestia lactozei (a zaharului din lapte, in general) se diminueaza in mod natural, cu trecerea anilor. Astfel, lactoza ingerata nu mai este digerata corespunzator. Odata ajunsa in colon, lactoza fermenteaza si genereaza gaze care pot fi insotite si de senzatia de balonare.

De retinut: este necesar sa diminuezi cantitatea de lactate pe care obisnuiesti sa o consumi. Evita lactatele pe baza de lapte integral, branzeturile grase. Opteaza mai degraba pentru iaurturi si diverse tipuri de cascaval .

4. Redu cantitatea de fructoza

Fructoza este indulcitor prezent in alimentatia zilnica. Din pacate, aceasta creste productia de gaz hidrogen, care da senzatia de balonare. Potrivit unui studiu american, 75% din particiantii la cercetare au suferit diverse tulburari, dupa ce au baut o solutie bogata in fructoza. Halena in peste 90% dintre cazuri continea o concentratie mare de hidrogen, dovada ca fructoza era prost absorbita in corp.

Alimentele bogate in fructoza sunt: mierea, dulceata, caramelul lichid, ciocolata, siropul de fructe, gemul, stafidele.
Atentie: fructele sunt bogate in fructoza, in mod natural. Insa, chiar daca suferi de balonare nu trebuie sa renunti la fructe, deoarece acestea au un continut mare in vitamine, minerale si antioxidanti.

5. Mesteca bine alimentele

Daca mesteci corespunzator ai posibilitatea de a reduce din riscul balonarii. Prin procesul de mestecare, hrana se transforma in particule alimentare prinse in saliva. Stomacul munceste mai putin, digestia este usurata, iar riscul balonarii este diminuat. Astfel, este recomandat sa nu mananci repede, in graba, pentru ca riscul ingestiei de aer creste. Rezerva-ti cel putin 20 de minute pentru a manca, in liniste.

6.  Privilegiaza alimentele antibalonare

Exista alimente care impiedica aparitia balonarii pentru ca au o fermentatie slaba, favorizand expulzarea gazelor intestinale.

  • Legume: anghinare, marar, ginger, sparanghel, laptuca
  • Fructe: papaya, ananas, capsuni, zmeura, pepene, kiwi
  • Carne: carne rosie, carne de pasare
  • Cereale: orez brun, porumb integral, secara

Truc: daca adaugi mancarurile pe care le preparari coriandru, chimen, busuioc vei reduce balonarea.

7. Carbunele medicinal, ineficient?

carbunele medicinal este un remediu natural recomandat frecvent de catre farmacisti in cazurile de balonare, deoarece absoarbe gazele intestinale. Insa, se pare ca in ceea ce priveste utilitatea carbunelui medicinal inca se mai fac cercetari.

Eficienta carbunelui in absorbtia gazelor nu a fost inca demonstrata in mod real si efectul de eliminare a gazelor nu este constant. Pentru ca nu prezinta riscuri pentru sanatate , poti recurge la aceasta metoda, insa daca simptomele de balonare persista este bine sa ceri sfatul unui medic.

8. Evita stresul

S-a observat in cazul mai multor persoane care sufereau din cauza balonarilor ca stresul poate afecta digestia. Starile tensionate, anxietatea, nelinistea actioneaza asupra tubului digestiv, facandu-l extrem de sensibil. Mai mult decat atat, stresul poate provoca multiple contractii ale intestinelor, ceea ce afecteaza evacuarea gazelor si agraveaza fenomenul de balonare. In concluzie, este bine sa gasesti diverse metode prin care sa inlaturi stresul: masaj, yoga, sport, excursii etc.

9. Atentie la guma de mestecat

Cu cat mesteci mai mult, cu atat intra mai mult aer in tubul digestiv. In aceasta situatie, intestinul si stomacul se dilata si astfel abdomenul pare umflat. De asemenea, guma de mestecat contine o cantitate mare de sorbitol, un tip de indulcitor artificial, care favorizeaza producerea gazelor si implicit senzatia de balonare.

10. Reguli in privinta mesei

Te balonezi de fiecare data dupa ce iei masa? Este clar ca trebuie sa tii cont de cateva reguli de igiena alimentara:

  • Evita sa bei multa apa. Prea multa apa bauta in timpul mesei accelereaza motricitatea intestinala si provoaca o senzatie de balonare;
  • Evita sa vorbesti, in timp ce mananci. Excesul de aer ingerat in sistemul digestiv antreneaza balonarea;
  • Nu manca nici prea fierbinte, nici prea rece. Ai tendinta sa mananci mult mai rapid si astfel sa introduci mai mult aer decat este necesar.
  •   2009-08-21
  •   148693 vizualizari
  •   comentarii

Articol scris de

Ana-Maria Dragomir

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Filis Demirgean:  De ce este important sa ne examinam cu atentie schimbarile pielii

Expertul Acasa.ro, dr Filis Demirgean, medic dermato-venerolog

Pune o intrebare

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Elisabeta Ratiu: Scapa de aripioare! Alternativa la liposuctie!

Expertul Acasa.ro, Elisabeta Ratiu: Mierea si frumusetea din antichitate pana in prezent!

Pune o intrebare