Medicii afirma ca persoanele sanatoase, care au alimentatie variata nu ar trebui sa prezinte deficiente de vitamine! Putini dintre noi sunt insa cei care reusesc sa urmeze cu strictete sfaturile medicilor! Comportamentele noastre alimentare, cel putin, duc la aparitia unor carente pe care nu le constientizam decat atunci cand ne imbolnavim. Iata ce ar trebui sa stii despre VITAMINA A!

“Vitaminele sunt factori nutritivi esentiali (nu sunt sintetizate de organism). Sursele de vitamine sunt carnea, pestele, produsele lactate, cerealele, fructele si legumele, continutul in vitamine al acestora fiind diferit atat din punct de vedere calitativ, cat si cantitativ. De-a lungul secolelor s-a constatat ca privarea de un anumit aliment a determinat boli precum beriberi (nr- boala epidemica si endemica din Extremul Orient cauzata de lipsa vitaminei B1 din organism, caracterizata prin tulburari cardiace si nervoase, paralizii si infiltratii de serozitate in tesuturi), scorbutul (nr- boala cauzata de lipsa de vitamina C in alimentatie, care se manifesta prin slabirea fortei musculare, anemie, sangerarea gingiilor, caderea dintilor, aparitia unor plagi deschise), pellagra (nr -boala provocata de lipsa din alimentatie a unor vitamine si proteine, care se manifesta prin inflamatia pielii, plagi pe corp, tulburari gastrice si nervoase etc.), ale caror simptome s-au remis la reintroducerea in dieta a alimentului deficitar", explica dr. Marilena Constantin, medic primar medicina generala, medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice, pe site-ul cdt-babes.ro.

Conform medicului, deficitul de vitamine s-a observat in:

  • dietele dezechilibrate
  • dietele de slabire cu un numar de calorii sub 1100 - 1200 kcal / zi
  • asociere cu anumite obiceiuri alimentare
  • malabsorbtia
  • malnutritia
  • interventii chirurgicale in sfera digestiva, inclusiv chirurgia bariatrica
  • boli comsumptive
  • nutritia parenterala (alimentatie pe cale intravenoasa)
  • dupa anumite tratamente medicamentoase (chimioterapie).

Iata cum stau lucrurile cu deficitul de vitamina A.

Ce este vitamina A

Vitamina A, cunoscuta si sub numele de retinol, este o vitamina solubila in grasime. Joaca un rol crucial in numeroase procese metabolice care ajuta la functionarea corecta a organismului uman. A fost descoperita in anul 1917.

Este extrem de importanta pentru intarirea sistemului imunitar . Lupta impotriva infectiilor. Vitamina A este stocata in ficat si contribuie la dezvoltarea normala a organismului uman. Este importanta pentru sanatatea ochilor si a pielii.

Beneficiile vitaminei A

  •  
  • Imbunatateste imunitatea. Vitamina A stimuleaza sistemul imunitar si lupta impotriva infectiilor. Pastreaza mucoasele hidratate si mareste activitatea celulelor albe.
  •  
  • Imbunatateste vederea. Vitamina A ajuta la dezvoltarea normala a tesuturilor oculare. Ajuta ochii sa se obisnuiasca cu schimbarile de lumina si ii pastreaza hidratati. Imbunatateste si vederea nocturna. Este benefica si pentru dezvoltarea retinei si reduce riscul de cataracta si degenerare maculara.
  •  
  • Imbunatateste calitatea pielii. Vitamina A tine la distanta radicalii liberi si toxinele care pot ataca structura pielii. Ajuta la mentinerea unei pieli catifelate, hidrateaza si previne uscaciunea. Este utila si in tratarea unor afectiuni ale pielii, precum psoriazis.
  •  
  • Intareste sistemul osos. Vitamina A este benefica si pentru intarirea oaselor si a dintilor. ajuta la formarea si intarirea dentinei.
  •  
  • Previne pietrele la rinichi. Vitamina A previne formarea calulilor renali si este benefica pentru sistemul urinar.
  •  
  • Previne acneea. Vitamina A reduce excesul de sebum si regenereaza tesutul protectiv al pielii. Este esentiala pentru mentinerea sanatoasa a tesuturilor si mucoaselor pielii. Elimina toxinele din organism, datorita proprietatilor antioxidante.
  •  
  • Scade colesterolul. Vitamina A scade nivelul de colesterol din sange. Peevine astfel formarea de cheaguri de sange si imbunatateste circulatia sangvina. Reduce riscul de afectiuni cardiace.

Surse alimentare bogate in vitamina A

Vitamina A se gaseste atat in surse animale, cat si in surse vegetale.

Surse animale de vitamina A:

  • ficat
  • lapte
  • branza de capra
  • somon
  • oua
  • fructe de mare.


Surse vegetale de vitamina A:

  • morcovi
  • cartofi
  • dovleac
  • pepene rosu
  • broccoli
  • piersici
  • caise
  • spanac
  • mango
  • fasole
  • papaya
  • rosii.


Simptome ale deficientei de vitamina A

Deficienta de vitamina A este extrem de rara, deoarece este stocata in ficat pentru perioada lungi de timp. Atunci insa cand exista carente grve de alimentatie poate aparea deficienta de anumite vitamine.

Printre simptomele deficientei de vitamina A se numara:

  • vedere slabita
  • probleme oculare
  • sistem imunitar slabit
  • cheratinizarea pielii
  • inflamatia pleopelor
  • matreata
  • unghii si par casante
  • oboseala
  • insomnie
  • depresie.

Efecte secundare ale vitaminei A

Vitamina A in exces devine toxica. Cauzeaza greata, voma, iritabilitate si vedere in ceata. In cazuri grave, excesul de vitamina A mareste riscul de retard si malformatii la nastere. Duce la pierderea parului si marirea ficatului si a splinei.

De asemenea, pielea poate capata o culoare portocalie, care insa dispare atunci cand este redusa cantitatea de vitamina A din organism.

Sursa foto: drweil.com

  •   2017-09-25
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din boli

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Liana Contiu: Dieta cu supa de varza, slabesti pe moment, te ingrasi in viitor!

Expertul Acasa.ro, Liana Contiu - nutritionist dietetician

Pune o intrebare

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Liana Contiu: Dieta cu supa de varza, slabesti pe moment, te ingrasi in viitor!

Expertul Acasa.ro, Liana Contiu - nutritionist dietetician

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii